Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-09@00:17:39 GMT

آذین‌بندی ۱۰۰۰ مسجد در جشن نیمه شعبان

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۱۷۹۷

آذین‌بندی ۱۰۰۰ مسجد در جشن نیمه شعبان

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران از آماده سازی و آذین‌بندی ۱۰۰۰ مسجد در آستانه نیمه شعبان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مهدی قربانی از تهیه و تحویل بسته‌های حمایتی اقلام مناسبتی به مساجد مناطق 22گانه تهران خبر داد و گفت: با توجه به پیش رو بودن ولادت منجی عالم بشریت، حضرت ولیعصر (عج) و اهمیت بزرگداشت نیمه شعبان، بسته‌های حمایتی اقلام مناسبتی، در مساجد مناطق 22 گانه تهران توزیع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این اقدام در سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف فضاسازی شهری و با رویکرد محله‌ای انجام می‌شود. در این برنامه مساجد به عنوان محوریت محلات و در راستای تقویت روحیه، نشاط و شادابی شهروندان، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: در این برنامه معاونت هماهنگی امور مناطق با همکاری اداره سازمان زیباسازی شهر تهران، مساجد واجد شرایط را شناسایی خواهند کرد، و موارد مورد نظر به نمایندگان مربوطه تحویل داده می‌شود.

قربانی افزود: در این طرح به 1000 مسجد، اقلام حمایتی ارائه خواهد شد، تا تمامی بخش‌ها امکان آذین‌بندی شهر را در آستانه این جشن باشکوه داشته باشند.

وی درباره جزئیات اقلام مورد نظر به مساجد شهر تهران، گفت: در این برنامه به هر مسجد، 10 تخته  پرچم 120 و 70 سانتی متری طرح نیمه شعبان، تحویل داده می‌شود. ریسه پارچه‌ای سفید رنگ، و ریسه پارچه‌ای زرد رنگ به طول  40 متر، نیز از دیگر اقلام تحویلی به مساجد واجد شرایط است. ریسه نوری بلوطی به طول  100 متر، 10 عدد دستک فلزی پایه پرچم و میله پرچم 150 سانتی متری نیز از دیگر اقلامی هستند که به مناسبت جشن نیمه شعبان به مساجد تحویل داده می‌شود.

شیوه‌نامه بهداشتی برگزاری مراسم نیمه شعبان اعلام شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران نیمه شعبان شهرداری تهران نیمه شعبان سازمان زیباسازی شهر تهران نیمه شعبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۱۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • بنیاد هدایت توفیقات مساجد را روایت می‌کند
  • حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آذین‌بندی شد
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • برای ترمیم زخم‌های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • ابایی ندارم که ۱۰۰۰ میلیارد جریمه شوم/ شرافتمندانه بازی کنید
  • ۱۰۰۰ برنامه مناسبتی در دهه کرامت در اصفهان اجرا می‌شود
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله